Dr. Reisinger János: A szeretetről

Az egyik legnagyobb baj az életben, ha a magunk módján szeretünk. Nem lehetünk biztosak önmagunkban, hogy okos szeretettel leszünk-e a majd a másikhoz. Amit a magunk természete szerint adunk, azt velejéig áthatja az önzés. Ezért gyanítják sokan, és nem minden alap nélkül, hogy az emberi szeretet nem is más, mint csupán az önzés egyik válfaja.
Életelvünkké kell tennünk, hogy szeretet címen ne adjunk, hanem – továbbadjunk. Az adás mögött ott settenkedik a büszkeség és az „érdem” gondolata. A továbbadás viszont kötelesség és küldetés. Aki ad, az hajlamos magamagát dicsérni és dicsőíteni, aki továbbad, az olybá veszi cselekedetét, mintha tartozást róna le, mely azonban nem egyszeri kötelezettség, hanem folyamatosan fennáll mindenki iránt és minden élethelyzetben.

Kitől kapjuk azonban azt a tiszta és bölcs jót, amit szeretet néven továbbadhatunk? Minden ember számára ez a „lenni vagy nem lenni” kérdése. Gyakran hallunk történeteket arra nézve, hogy sok ember életre szóló példát, példákat kapott szüleitől. Mivel édesapám árva gyerek volt, ő ilyenekkel nem rendelkezhetett, de édesanyám és testvérei, mikor a múlt egy-egy mozaikját felemlítették előttünk, soha nem felejtették el szüleik említésekor azt a rövid kis szócskát odatenni: „az én jó apám”, „az én jó anyám”. Csodálatos erőt hordoznak a szeretetnek ezek a hosszú távolra nemzedékek emlékezetével továbbadott, továbbított fényjelei.

Egy szolnoki munkatársam említette egyszer, hogy a lelkiismeretességről évtizedeken át édesapjának egykori, bölcs mondása jutott eszébe, adott újra és újra erőt az életében: „Kislányom, aki lelkiismeretes, lehet, hogy nem lesz gazdag, se híres, de minden nap nyugodtan fog aludni.” Gazdagságot, hírnevet lehet pénzen vásárolni, az igazi értékeket – mint köztük a jó alvást – azonban nem.


„God is good” – hangzik az angol közmondás. Az Isten jó. Az igazi jót tőle lehet kapni és továbbadni, akkor is, ha vannak jó családi példáink, és akkor is, ha nincsenek. Isten jóságát azonban hogyan ismerhetjük meg? Ma tele van istenekkel a világ. Ahogy húsz-harminc éve idejétmúlt dolognak számított bármifajta természetfeletti személyről beszélni, ma elvárják, hogy a minden bokorból előkapott, „isteni”-vel hitelesítse portékáját az eladni vágyók gazdag tábora.

Ki az igaz Isten? Ki az „egyedüli igaz Isten”, ahogyan Jézus Krisztus nevezte? (Jn. 17:31)

Nem az, akiről beszélnek, és akit beszéltetnek, hanem bizonyára az, aki maga beszél hozzánk. Isten beszédét kell megtalálnunk, ha az Istent akarjuk megtalálni.

A világon több ezer vallás van, de közülük csak 3-4 hivatkozik arra egyáltalán, hogy Isten beszédét, beszédeit birtokolja. Ha pedig még tovább megyünk, egyetlen egyet találunk, amelyiknél egyáltalán ellenőrizni is lehet, hogy kijelentései beteljesedtek. Ez a Biblia.

A Biblia Istene az a páratlan Isten, akiben az igazság és a szeretet találkozik, akiben ez a kettő egyetlen egy. Az ember kitalálta istenek nem rendelkeznek sem a semmiből való teremtés, sem az erkölcsi tökéletesség ismérveivel. Azzal a szeretettel legkevésbé, melyet elfogadni és továbbadni is lehet.
Feketén-fehéren látnunk kell ezt. Ha nem jutunk el idáig, egész életünkben csak egy helyben toporgunk, és a feketét fehérnek, a fehéret feketének látjuk.

Nemrég egy vidéki gimnáziumban tettem fel a kérdést: Ki az, aki sohasem csap be bennünket? Aki mindig a javunkat akarja? Akiben mindig megbízhatunk és támaszkodhatunk rá? Csend volt a diákok között. Szüleire senki sem tett utalást, pedig kisváros, kis gimnáziumban, többnyire falusi gyerekek vettek részt a rendhagyó irodalomórán. Végre egy 16-17 év körüli fiú megszólalt:

- Kire lehet számítanom? Hát csak saját magamra.

Nevető arcok fordultak egymás felé.

- Valaha én is így gondolkodtam – feleltem neki – Ám egyszer kezembe került Pilinszky Jánosnak egy prózai írása, melynek címe: Az ember – így folytatódott az első sorban: legfőbb ellensége saját magának. Azt hittem, nem jól látok.
Talán sajtóhiba? Nem. Hányszor becsaptuk önmagunkat! S hogy nem akarva, az most még súlyosabb, még akaratlanul is! Igazán nem a legbiztosabb kezekben van az életünk, ha a magunkéban tartjuk. Ezért feketén-fehéren látnunk kell, amit egy másik költő tapasztalata helyez elénk.

Dr. Reisinger János
irodalomtörténész

About these ads

2 hozzászólás

  1. Csupán néhány éve annak, hogy először hallottam dr.Reisinger János előadását, de – annak ellenére, hogy nem emlékszem már arra, hogy miről volt szó :) – nagyon megfogott (különben nem jártam volna vissza és nem lennék most a gyülekezetben).

    Ez az írása is nagyszerű, érthető! Hálás vagyok Istennek, hogy ilyen nagyszerű ember által (is) segíti lelki életünket!

    • Így van! Köszönjük Uram a nagyszerű és a lelkünknek táplálékot adó embereket!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Hozzászólás

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Követem

Értesítést küldünk minden új bejegyzésről a megadott e-mail címre.